[:it]

“ROMA, CINEMA APERTO”

Il forum si propone di superare la “sterile ritualità” del dibattitto, per avviare un confronto di idee, proposte, intelligenze. Una “chiamata alle armi” – si auspica, oltre divisioni e steccati – di registi, sceneggiatori, studiosi e docenti, ma anche maestranze, mondo dell’associazionismo ed imprenditoriale; una “celebrazione” della curiosità intellettuale e la capacità di sapere trovare soluzioni ai problemi contingenti.

“Roma, cinema aperto” nasce, in tal senso, dalla volontà di aprire una riflessione sul presente ed il futuro del nostro cinema, in termini di rinnovate soluzioni produttive/distributive/fruitive/promozionali, che esplori le ragioni estetiche/espressive, (ri)metta al centro la figura dell’Autore, riqualifichi quella del Produttore/Distributore. Il riferimento al capolavoro di Rossellini non è casuale, per più di una ragione: il richiamo ad un periodo d’oro della nostra cinematografia, il riferimento ad una visione espressiva che è stata anche – soprattutto – un modello produttivo nel quale le ristrettezze economiche e tecniche si sono rivelate una straordinaria risorsa. E se Roma non può non rappresentare – nonostante le annose problematiche…- il contesto entro il quale il cinema viene concepito, “cinema aperto” va inteso nella sua accezione più estesa: aperto alla sperimentazione, alla trasversalità e contaminazione creativa, quanto all’innovazione produttiva, distribuzione, il mercato.

Il Forum si aprirà con la trattazione dei seguenti temi:

– Import export del cortometraggio ed il “mercato fantasma”.

 Finalità: indagine degli spazi esistenti (Rai Channel, Rai Play, Mediaset, Studio Universal, Web) e dello   stridente contrasto tra vitalità della produzione nazionale ed importazione (33% da Francia e Spagna)

Roma Film Corto market: il mercato potenziale.

Finalità: attivazione di uno spazio privilegiato, parallelo all’Evento- rassegna, aperto a produttori, distributori, esercenti, italiani e stranieri selezionati, con anteprime di film cortometraggi, medio- lungometraggi.

Altri argomenti che verranno sviluppati in successivi appuntamenti, all’interno ed oltre il Festival,

saranno:

– Nascita di un’Opera filmica come creazione di una nuova Impresa: il neomecenatismo 2.0

  Finalità: incentivazione e sostegno alla produzione indipendente. Diversificazione e defiscalizzazione

(oltre il tax credit esterno e il tax schelter) delle fonti d’investimento dell’impresa privata.

-Strategie finanziarie dell’Industria Culturale/Cinematografica all’epoca del web e della “neoveicolizzazione”: la rivoluzione Netflix: globalizzazione distributiva e/o espressiva, risorsa di visibilità o dispersione? I nuovi impianti d’esercizio.

Finalità: studio della attività delle nuove strategie finanziarie. Indagine della Distribuzione alternativa.

-Digitalizzazione e distribuzione: spazi di visione alternativi, nuovi impianti d’esercizio. Le

coproduzioni e l’apporto dell’Europa: una rinnovata attitudine alla competitività.

Finalità: studio della attività delle nuove strategie finanziarie e distributive.

-Il primato dell’intuizione creativa nel racconto filmico. Neoautorialità e apporto del servizio pubblico.

Finalità: salvaguardia ed incentivazione di un cinema d’autore: in fase di sviluppo progettuale,

produttivo, distributivo, promozionale.

-La realtà da esplorare, l’immagine da inventare: il cinema italiano contemporaneo tra narrazione

del presente e realismo visionario. Dentro ed oltre le contaminazioni linguistiche.

Finalità: analisi delle ragioni estetico-espressive del (nuovo) cinema italiano, oltre l’individualismo autoriale: le ragioni per tornare ad essere ”Movimento”.

-Cinema e letteratura: l’immagine filmica e l’esplorazione dei “giacimenti creativi”. Il “Laboratorio permanente”: adattamento/interpretazione, reinvenzione.

Finalità: favorire il “corpo e corpo” tra autore filmico e autore letterario, oltre la reciproca

diffidenza, approfondire lo studio delle tecniche di montaggio letterario nella direzione del destino filmico di un’opera. Porre l’accento sulla centralità della formazione della figura di editor.[:en]

“ROME, OPEN CINEMA”

The significant advitising poster of the new Italian cinema and its innovation of the dynamic productivity and distribution. It is all about the first  sitestand of the new Italian cinema, with the objective of debating beyond the character of sporadic cosmetic film and new productive and distributive strategicy.

The festival will dedicate a whole day of the programme at the site stand, to whom it will be given and  followed at least once in every month, for the whole year and will be itinerant.

Presentation of the project.

Exist a production finally oriented towards the renewal and a quality project? The answer is interlocutory. If it is undeniable, indeed,  bloom stands of a new generation of producers with a strong propensity to a risk or,more or less,to identify a cinema as an ’’cultural industry’’, and we are in front of a phenomino which finds it difficult to have a market competitivity due to insufficient contribution from Mibac and almost a total absence of a distributive politics. In the absence of this and being all evident that every kind of linguistic experiment , productive and leading to a failure.The state of some things which contrasts, and not little with a crearive turmoil, which comes from the new Italian cinema.It is probative witnessing a universal shortfilm, which will be coming as a ‘’Masterpiece’’ of new authors and directors, actors, actress of talents, but also editors, directors of the picture, composers, set designers, who despite the contents of the productive budget, demonstrates mature professionality.

’’Research for for an film’’, originated from a proposal to open wide reflection and the most possible plural on the present and the future of our cinema’’, in terms of the new, productive, distributive, fruition promotional andstrategies, which explores the artistic quality and reason for the urgency of disclosure. An incubator of ideas, and suggestions, which involves the public institutions, theschools, academia and University,every one in the professional figure who recognised in the field as a figure of an ‘’author’’.The film dosen’t need a great idea,of the burning affection of the resentment:imposing you an obligation,todo’’,had a chance to confirm Federico Fellini.The word of an author amoung the most intolerant towards every kind of productive ,creative  agreement and not seem to be a contradiction which is emblematic.

Giving life to a new manifest that illustrates a new cinema in Italy meaning,in particular recovering a unitary authentic spirit, which is a transversality of collaboration, productive strategy, wishing us a fertile dialectic.

CONTENTS

MASTERPIECE FILM

Meeting wants to give life to the studies and the expressive experiments,and in answering a kind of accusation of externality to the history,to contemporaneity to life and what it is going to become,moving to the new Italian Cinema.A new poetry, anchor to reality(across its transfiguration), teachings of hyperrealism and visionary,which looks at the new technology and at web as an expressive resource and not as a miss-interpret of the ‘’film vision’’,with the involment of the screen play, attors, actress, academician, profesors, historians, theorist of cinema, producers  of the critics, and in this direction that the role of this last, no more relegated with equidistanceforced,with respect to the origins of the life of a film works and as such.

Academic sterile can come back taking a determinantfunction s it was in the great movement and poster of the cinematographic history, from our Neorealism, until ‘’Nouvellen Vague’’, to the New Cinema Tedesco, ect. During a meeting open to transversality authorial and to the collective dimension of the film’s work,which promotes beyond the collaboration between the authors, directors, those between producers, distributors and operators

The principal instruments of experiments: are digital format and short film, and  a documentary film.

LITERACY TEACHING OF FILM LANGUAGE, A TRAINING OF SPECTATORS

All type of research and experiments don’t have a reason to be if it dosen’t exists aviewer.In the same way it dosent exist a future for a cinema, if together with a figure of an author who comes missing at  a show : with anadeguately format  and information. In this direction ‘’Rome open cinema’’ intends to give life to an articulated project of diffuse on and education to the immage’’, starting from the school. A way of literacy teaching which includes the study of cinema and it’shistory, the technique and  ‘’film summary’’, critical reading of a film work, until the involvement of the aspirating director at the same time of the show’’illuminated , which will come in ‘’Masterpiece’’ and productive way of a film.

IDIPENDENT CINEMA AND A NEW WAY OF PRODUCTION

The history of a film teaches us that the creative liberty unlikely adviseable with the ‘’market logic’’its profit.All the way if life is cinematographic art evolution and keep going on in the , and must give a contribution of imagination and artistic expression of all those authors,who never and had never given up, while facing difficulties, searching, inventing, experimentation and every time with new productive solutions.

Talking aboutentrepreneur innovation  and new financial solutions in cinema during the time of technological revolution, and web of multimedia, proliferation of thematic channels which seems a tautology, while it is not.

The project ‘’Rome open film’’ intends to be looking at cultural new patronage and activate innovative politics of and sponsorship  production. A ‘’Patronage’’ or new entrepreneur illuminated at 2.0’’, who makes pressure on the extension of the production system.Thisnew spreading which includes both new multimedia instruments, which restart the traditional hall, and how much the alternative of this sites: from cinema circles, to the associations and the libraries, until to the station, theair ports, ect. All this through the strategic involment and of the operative authors,directors,actors,actress,workers,teachers,producers,distributors,selfoperators,critics new media, circles, association, academics, embassy’s,  and self-management self reality, area committee

association of citizens, entrepreneurship, (of fashion, of publicity,  ect.) new economy and the contribution of the movement ‘’New Roma cinema’’ Conf-association chamber of commerce, CNA, municipality, local authorities, credit institutes and film commission.[:]